guidens.dk

Er E-boks nede?

Gå direkte til login for private her: https://digitalpost.e-boks.dk/

Eftersom E.Boks.dk fungerer 100% digitalt, er funktionen afhængig af, at alt software fungerer optimalt. Det sker, at E-boks er nede, hvilket har betydning for brugerne. Der er tilknyttet et stort hold softwarespecialister til E-Boks.dk, som hver dag arbejder på at sikre, at alle funktioner er tilgængelige. Skulle det ske, at du oplever problemer med at logge på, kan du sende en fejlmelding til supportteamet hos E-Boks.dk.

Teamet bag den digitale post anbefaler, at du prøver at logge på din personlige side fra E-boks appen, hvis du har problemer med login på hjemmesiden.

Det er sket et fåtal af gange igennem de seneste år, at E-boks er nede. Typisk sendes der en offentlig meddelelse ud, så du og de andre millioner af brugere er informeret om, at problemerne er i gang med at blive identificeret og løst.

Værd at vide om E-boks

E-boks er vi danskeres elektroniske postkasse, hvor vi modtager personlige og informerende mails fra blandt andet det offentlige, pensionsselskaber, banker og forsikringsselskaber. Siden d. 1. november 2014 blev det obligatorisk for alle borgere i Danmark over 15 år at få elektroniske mails (også kendt som digital post).

Som borger kan du selv vælge, om du vil modtage dine vigtige mails over E-Boks.dk eller Borger.dk. Har du en virksomhed, skal du på vegne af den kunne modtage mails enten over E-Boks.dk eller Virk.dk.

Herunder kan du blive klogere på funktionerne hos E-boks, og du får viden omkring, hvad du skal gøre, hvis E-boks er nede.

Sådan fungerer den digitale post

I dag er det minimalt, hvad vi danskere modtager i fysisk post. Siden den digitale post blev lanceret tilbage i år 2014, bliver alle informationer og personfølsomme breve leveret til os i vores digitale postkasse. Du skal bruge enten NemID eller MitID for at logge på din postkasse online.

Funktioner i E-Boks.dk bliver konstant forbedret og udvidet. Siden lanceringen er det blandt andet blevet muligt som privatperson og virksomhed at sende post til institutioner, private virksomheder, myndigheder og offentlige instanser. I starten fungerede den digitale post med 1-vejs kommunikation, hvor privatpersoner kun kunne modtage mails.

Det er ikke kun mails fra kommuner, banker og forsikringsselskaber, du kan bruge E-Boks.dk til. Skal du underskrive dokumenter med det offentlige, eller har du brug for at gennemføre online-betalinger, er dette også muligt via din personlige side. Derudover har du også mulighed for at gemme personlige dokumenter og uploade billeder. Det kan f.eks. være billede af indbo, du har forsikret. Eller det kan være dokumenter i forhold til årsopgørelser, syn af bil, journal fra sygehus eller juridiske sager, du vælger at gemme sikkert.

Alle dokumenter du modtager i mails, kan du downloade til dine elektroniske enheder samt til din PC i PDF-format.

E-Boks.dk er gratis for alle danskere over 15år

Siden lanceringen i 2014 er der cirka 5 millioner aktive, danske brugere af E-Boks.dk i dag. Det er muligt at få dispensation til at modtage fysisk post. Det er primært borgere fra den ældre målgruppe over 65 år, der har valgt at ansøge om dette. Den store fordel ved E-Boks.dk er, at den digitale post følger dig resten af dit liv.

Det var 2 kernepersoner og produktchefer fra KMD, der stod bag udviklingen af E-Boks.dk. I dag bliver funktionen drevet af et selvstændigt selskab, som er ejet dels af Nets samt PostNord.

Flytter du en periode til udlandet, skal du ikke forholde dig til at afmelde de digitale mails fra det offentlige. Som person eller virksomhed er din identitet knyttet op på enten CPR-nummer eller CVR nummer. I princippet kan alle (både virksomheder, myndigheder og privatpersoner) rette digital og sikker henvendelse til hinanden, når de har en aktiv bruger.

Gå direkte til login for private her: https://digitalpost.e-boks.dk/